Konserwacja pilarki spalinowej – krok po kroku

BySpecnarzedzia - Profesjonalny serwis narzędzi i elektronarzędzi

Konserwacja pilarki spalinowej – krok po kroku

Najlepszym momentem by zadbać o nasze narzędzia to jesień. Kończy się lato, wraz z okresem intensywnych prac przy domu czy w ogrodzie, zaś wieczory stają się coraz dłuższe.

Warto w tym czasie przyjrzeć się stanowi naszej pilarki spalinowej. W czasie pracy jest ona szczególnie narażona na dość spore obciążenia i ponadto musi pracować w środowisku mocno zanieczyszczonym. Jeśli poświęcimy jej nieco naszego czasu to z pewnością odwdzięczy nam się długą i niezawodną pracą. Właściwe działanie łańcuchowej piły spalinowej jest tym bardziej istotne że ma ono bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo osoby użytkującej narzędzie.

UWAGA: Ze względu na ostre ogniwa łańcucha tnącego, każde prace związane z pilarką spalinową czy to konserwacyjne czy ostrzenie łańcucha powinniśmy wykonywać w rękawicach ochronnych.

Czyszczenie ogólne pilarki łańcuchowej

Pilarka pracuje w warunkach w których panuje duże zapylenie oraz generuje się duża ilość trocin i wiór z ciętego materiału. Podczas cięcia nie jednokrotnie zdarza się ze cięty materiał jest obłocony bądź cały w piachu. Stąd też konieczne będzie usunięcie wszystkich zanieczyszczeń wpierw z zewnątrz. Następnie po zdjęciu osłony sprzęgła pilarki i prowadnicy z łańcuchem, czyścimy mechanizmy wewnątrz pilarki jak i samą prowadnicę. Ważne jest by dokładnie wyczyścić szczeliny osłony sprzęgła oraz łopaty wentylatora. By tego dokonać będziemy potrzebowali pędzla oraz sprężonego powietrza. Łańcuch również czyścimy i dajemy do ostrzenia w serwisie, bądź dokonujemy tego samodzielnie.

Sprawdzenie stanu mechanizmu napędowego pilarki

Należy przy okazji zwrócić uwagę na stan samej prowadnicy, nie powinna ona być powyginana ani uszkodzona. Pamiętaj że od tego zależy Twoje bezpieczeństwo Prowadnicę należy oczyścić a w szczególności rowek i otwór doprowadzający olej smarujący, przy ponownym założeniu prowadnicy należy ją obrócić o 180st.

Dodatkowo powinniśmy zwrócić uwagę na stan kółka napędowego oraz ząbki napędowe łańcucha na bębnie. Nie powinny one być wytarte bądź zniekształcone. Od ich stanu zależy płynne przesuwanie się łańcucha po zespole napędowym. Jeśli te elementy będą zużyte to łańcuch może do końca „nie zazębiać się”, konsekwencją tego będzie wyciąganie się łańcucha i szarpanie pilarki. W przypadku gdy masz wątpliwości co do stanu tych elementów lepiej je od razu wymienić na nowe bądź udać się do zaufanego serwisu narzędzi ogrodowych.

Czyszczenie okolic cylindra oraz komory gaźnika

Ważnym krokiem będzie czyszczenie okolic cylindra wraz z jego żebrami oraz komory gaźnika, sprawdzmy też stan sprężyny rozrusznika. Czyszczenia zabrudzonych elementów dokonujemy pędzlem, w trudno dostępnych miejscach warto użyć sprężonego powietrza.

Filtr powietrza

Silnik nie obędzie się bez powietrza, by powietrze docierało do cylindra bez zanieczyszczeń, w silnikach montuje się filtr powietrza. Element ten jest niezwykle ważny i warto sprawdzić w jakim jest stanie. Lekkie zabrudzenia bez problemu usuniemy za pomocą pędzla. Jeśli filtr jest mocno zabrudzony, nieodzowne będzie umycie go w roztworze ciepłej wody i płynu do naczyń. W przypadku zużycia filtr należy wymienić.

Świeca zapłonowa

Świecę wykręcamy z cylindra uprzednio zdejmując zabezpieczenie (o kształcie fajki). Świeca powinna posiadać czyste elektrody. Ewentualne naloty z elektrod usuwamy za pomocą papieru ściernego. W celu sprawdzenia prawidłowej odległości pomiędzy elektronadmi używamy szczelinomierza. Ewentualną różnicę korygujemy przez zwiększenie lub zwiększenie odległości między elektrodami zgodnie ze specyfikacją producenta. W większości wypadków w związku z dużą dostępnością świec oraz ich niskiem kosztem, zaleca się ich wymianę na nową.

Uwaga: na niektórych stronach internetowych można napotkać informację o tym iż do czyszczenia należy urzyć szczotki drucianej. Jest to wysoce nie wskazanie ze względu na to że szczotka druciana zostawia pozostałości cząstek metalu na izolatorze ceramicznym. Izolator w takim wypadku nie będzie spełniał swojej funkcji, może tym samym przestać prawidłowo działać.

Okolice sprzęgła

Demontujemy osłonę sprzęgła oraz samą prowadnicę z łańcuchem. Należy oczyścić całość nagromadzonych wiór sprężonym powietrzem bądź pędzelkiem. Warto również sprawdzić stan taśmy hamulca bezpieczeństwa, być może konieczna będzie jej wymiana.

Zgodnie z wcześniejszymi zaleceniami pamiętajmy o tym by przy końcowym założeniu prowadnicy była ona odwrócona góra – dół. Zapewnimy w ten sposób jej równomierne zużycie.

Ostrzenie łańcucha.

Nie ma reguły która by dokładnie opisywała jak często należy ostrzyć łańcuch. Zwykle ostrzymy od 1 do 3 tankowań. Zużyty łańcuch można poznać po krótkich zębach łańcucha zaś ząb na swoim dłuższym boku ma mniej niż 4mm (około 60% swojej pierwotnej wartości). Jeśli ząb łańcucha będzie krótszy może dojść do jego pęknięcia podczas pracy i spowodowania niebezpiecznej sytuacji. Często zęby posiadają oznaczenie, gdzie kończy się ich żywotność.

Więcej informacji na temat samego łańcucha naszej pilarki, można znaleźć w innych naszych artykułach:
Ostrzenie łańcucha – Jak często należy ostrzyć, w jaki sposób, o czym należy pamiętać?
Luźny łańcuch? – Jak odpowiednio naciągnąć łańcuch tnący w pilarce

Trochę o Autorze

Specnarzedzia - Profesjonalny serwis narzędzi i elektronarzędzi author

Profesjonalny serwis elektronarzędzi, narzędzi akumulatorowych, narzędzi spalinowych oraz narzędzi ogrodowych. Serwisowaniem i naprawą zajmujemy się nieprzerwanie od 2009 roku. Naprawiamy narzędzia praktycznie każdego typu. Posiadamy wyspecjalizowany sprzęt do napraw elektroniki oraz regeneracji baterii i akumulatorów do narzędzi akumulatorowych. Zajmujemy się także rektyfikacją niwelatorów optycznych, liniowych, krzyżowych, rotacyjnych oraz niwelatorów "rurowych" wystawiając przy tym świadectwa instrumentów pomiarowych.

Napisz komentarz